< back

Angst

20 februari 2018

‘Ik wil vrij zijn’, ‘er zitten enge speelgoedmonsters op de kast’, ‘als ik dat ga voelen dan verdwijn ik’ en ‘mijn moeder is daar bang voor en nou heb ik het ook!’ zijn uitspraken van kinderen die bij mij in de praktijk zijn geweest.

 

Misschien herken je dat? Bijvoorbeeld als je voordat je moet gaan slapen alle deuren dicht moet doen. Of je alles van de grond moet opruimen voordat je in bed kunt gaan liggen? Of herkent u bij uw zoon of dochter gedrag dat ze zichzelf liever in de put praat dan wat anders. Of juist het iedereen naar de zin probeert te maken en overgevoelig reageert op spanningen binnen het gezin? En komt hij ’s morgens doodmoe en met wallen onder zijn ogen uit bed? Of kan hij op school niet goed opletten en is hij prikkelbaar en maakt hij gauw ruzie? Of beschermd uw kind zichzelf juist door ander gedrag te laten zien. Bijvoorbeeld met stampen met de voeten, kort lontje en snauwen, het onderwerp van gesprek veranderen, niet naar school toe willen?

 

Van nature is angst 1 van de basisemoties die een kind moet leren herkennen, voelen en ervaren. Angst leert je om jezelf te beschermen, angst kan je alarmeren voor gevaar. Of verteld je dat je iets nodig hebt als je een droge mond hebt. Misschien is dat een glas water of een knuffel van mama of papa? Of gewoon iemand die je troost of op je let of je juist helpt of gewoon de dingen voor je ordent en benoemt. Je instinct verteld je vaak precies wat je nodig hebt. Maar door dat bange gevoel krijg je maar moeilijk voor elkaar wat jij graag wilt? Of uw zoon of dochter?

 

 

Een tip die ik je nu al kan geven is,

 

Als je bang bent, zit er dus in je hoofd een gedachte vast. Wat je kunt doen op zo’n moment is eenvoudig, je zegt tegen jezelf: ‘ook dit gaat voorbij’. Ook al geloof je er op dat moment geen sikkepit van, langzaam maar zeker gaat de nieuwe gedachte in je hoofd komen. Een kwestie van je aandachtsspier trainen, adem in en adem uit en door je hand op je buik doe je net alsof je buik het dak is van een paddenstoel. Op een gegeven moment gaat je hoofd de gedachte toelaten. Dan heb je een klik gemaakt en laat je jouw oude ‘bange’ gedachte los.

Je kunt de zin ‘ook dit gaat voorbij’ zeggen in stilte voor jezelf in je hoofd. Maar het is ook leuk om de zin te zingen. Zing ‘ook dit gaat voorbij’ hoog, zing het laag, zing het luid, zing het zacht, blijf de zin zingen net zolang totdat je merkt dat die wegdrijft op een wolk.

 

Wees welkom, samen gaan we op avontuur om te ontdekken wat jou nog meer kan helpen!

 

‘Kom naar de rand’, zei hij
‘We kunnen niet, meester, we zijn bang’
‘Kom naar de rand’, zei hij
‘We kunnen niet, meester, we zijn bang’
‘Kom naar de rand’, zei hij
Ze kwamen
Hij duwde hen
Ze vlogen

 

Guillaume Apollinaire, schrijver (1880-1918)

 

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation