< back

Een schatkist maken!

13 juli 2017

Hoe maak je jouw eigen schatkist? De zintuiglijke gewaarwording vormt een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Zintuiglijke gewaarwording bevordert niet alleen de intelligentie en het zelfbewustzijn, het onderzoeken van zintuigen kan ook gewoon heel leuk zijn om met kinderen te doen! De activiteit die hieronder beschreven wordt, geeft de kinderen de gelegenheid om te experimenteren met aanraking, smaak en geur. Je kunt ook varianten bedenken met beelden en geluiden. Zet dus de tv en de computer uit, en probeer het. Het enige wat je nodig hebt, is pen en papier, om na afloop aantekeningen te maken.

 

Stap 1: Neem een doos, een blik of een zak waarin minstens tien dingen kunnen.

Stap 2: Zoek dingen uit die heel verschillende oppervlakken hebben, bijvoorbeeld een veer, een stukje schuurpapier, steentjes van verschillende vorm, grootte en oppervlak, een bolletje wol, een glibberig speeltje, een lapje satijn of zijde, staalwol enzovoort. Stop alles in de doos.

Stap 3: Vraag je kind om de ogen te sluiten (of neem een blinddoek) als hij zijn hand in de doos steekt om er iets uit te pakken. Dan moet hij door te voelen raden wat het is. (Dit kan ook een leuk spelletje zijn op verjaardagen en andere feestjes)

Stap 4: Wanneer alle voorwerpen benoemd zijn, vraag je je kind om elk voorwerp aan te raken en te vertellen hoe het voelt aan zijn huid.(slap, ruw, koud, zwaar, enzovoort)

Stap 5: Vervolgens laat je je kind steentjes van verschillend gewicht met elkaar vergelijken. Hij moet ze in zijn handen houden en vertellen wat zijn spieren voelen als een steen heel licht, licht, gemiddeld, zwaar of heel zwaar is.

Stap 6: Vraag hem te letten op het verschil in gevoel in zijn lichaam als hij bijvoorbeeld iets glibberigs aanraakt, vergeleken met iets zachts. Vraag hem aan te wijzen waar hij in zijn lichaam het verschil voelt, bijvoorbeeld in zijn armen, in zijn buik, op zijn huid of in zijn keel.

Stap 7: Laat je kind jou vragen naar de verschillen die jij voelt en vergelijk zo om de beurt de verschillen in gewaarwording.

Stap 8: Maak een lijstje van de gewaarwordingen die je kind heeft ontdekt.

 

Doe het bovenstaande spelletje opnieuw, maar nu met een “proefbordje” in plaats van een doos.

Stap 1: Vul kleine kopjes met allerlei etenswaren die in smaak en substantie verschillen, bijvoorbeeld zoet, zout, bitter, kruidig, kruimelig, knapperig en zacht.

Stap 2: Doe je kind een blinddoek om (om visuele aanwijzingen te vermijden) en vraag hem de verschillende voedselsoorten te benoemen. Na elke smaaktest kun je hem een kaakje geven, om de smaakpapillen te neutraliseren.

Stap 3: Terwijl je kind elk item proeft, laat je hem vertellen hoe het oppervlak voelt (romig, hard, glibberig, kleverig, enzovoort) en vervolgens hoe het smaakt en ruikt.

Stap 4: Vraag nu hoe elk item voelt op de tong. (week, ruw, koud, glad, droog, soepel, gekruld, flauw, heet, enzovoort)

Stap 5: Herhaal stap 6 en 7 van de bovenstaande activiteit en vergelijk nu de gewaarwordingen die smaak en geur opleveren.

Stap 8: Maak een lijst van de gewaarwordingen die je kind heeft ontdekt. En doe ze in de schatkist van jouw eigen gewaarwordingen.

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation