< back

Faalangst – schoolstress….

25 november 2019


Iedereen kent de angst om te falen. Kinderen met faalangst doen vaak stilletjes, wat verlegen, waardoor ze al gauw onderschat worden. Faalangst, verlatingsangst, heimwee en nog veel meer angsten bedekken vaak een innerlijke pijn. Hoe bouwen kinderen faalangst op? Daar vertel ik u verder meer over in het nu volgende artikel.

Maar eerst ….. wilt u uw kind een zetje in de goede richting geven mail naar info@O2forkids.nl. Dan bekijken we samen of therapie gewenst is, of dat uw kind met een korte, oplossingsgerichte therapie zelf opnieuw verder kan.

De SOVA-training ‘KLUS’ geef ik samen met mijn collega Annemiek Kamphuis bij praktijk voor leren & gedrag, is op 22 november 2019 gestart, kijkt u gerust op http://www.praktijkvoorlerenengedrag.nl. mocht u geïnteresseerd zijn.

Wat is faalangst nu precies?

Er bestaan verschillen in de mate waarin en hoe vaak je faalangst ondervindt. Bovendien verschilt de uitwerking per persoon die faalangst heeft. Als je door je angst onder je kunnen presteert spreek je van faalangst. In de literatuur zijn er verschillende benaderingen. Bijvoorbeeld positieve faalangst (de angst werkt stimulerend, je blijft goed functioneren) tegenover negatieve faalangst (hier werkt de angst verlammend, je presteert onder je kunnen). Of het verschil tussen actief faalangstige kinderen (werken hard, nemen geen afstand van het werk en komen niet aan ontspanning toe) en passief faalangstige kinderen (deze stoppen met werken, omdat ze niet geloven dat ze een goed resultaat zullen behalen).

Wat zijn de 4 kenmerken van faalangst?

Dit zijn onder andere,

Wat kun je aan de lichamelijke gevolgen van faalangst doen?

Er is een relatie tussen wat je denkt en wat je voelt. Gedachten roepen gevoelens op, gevoelens versterken je gedachten. Het is belangrijk om, als de faalangst de kop opsteekt, na te gaan wat er in je lichaam gebeurt en waar je de spanning precies voelt. Als je deze spanningen punten geeft, kun je in de gaten houden of de spanning afneemt bij het doen van ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen geven het lichaam rust. Deze rust kun je gebruiken bij die belangrijke toets! De eerste stap naar ontspanning is het beheersen van je ademhaling (zitten met aandacht voor je lijf, buikademhaling, vuurademhaling). De tweede stap is spierontspanning (het achtereenvolgens aanspannen en ontspannen van verschillende spiergroepen).

Hoe bouwen kinderen faalangst op?

  1. Er is een ervaring waarbij schuld en/of schaamte een groot onderdeel van de beleving vormde;
  2. Het kind heeft niet voldoende of helemaal geen hulpbronnen om met die gevoelens om te gaan;
  3. Om deze verschrikkelijke ervaring rond deze gevoelens te vermijden, gaan deze kinderen onderpresteren of overpresteren.

Wat kun je aan faalangst doen, in het kort:

Faalangst is een gevoel, een manier waarop je op een taak reageert, hangt af van de manier waarop je er tegenaan kijkt.

Heeft u behoefte aan meer informatie, wilt u graag kennismaken of heeft u een vraag? Neemt u vrijblijvend contact op, t: 06-57347660 of via émail: info@O2forkids.nl

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation