< back

Een zetje in de goede richting geven?

2 mei 2019

Faalangst – schoolstress….

Iedereen kent de angst om te falen. Als je een belangrijke prestatie moet leveren, voel je je gespannen. Niet iedereen reageert hier hetzelfde op. Hoe herkent u de kenmerken van bijvoorbeeld faalangst? Hieronder neem ik u mee om daar voor uzelf een antwoord op te vinden.

Wilt u uw kind een zetje in de goede richting geven mail naar info@O2forkids.nl. Dan bekijken we samen of therapie gewenst is, of dat uw kind met een korte weerbaarheidstraining zelf opnieuw verder kan.

De weerbaarheidstraining ‘lekker in je vel’ geef ik samen met mijn collega Annemiek Kamphuis bij praktijk voor leren & gedrag, juni 2019 start een nieuwe 5 wekelijkse training, kijkt u gerust op http://www.praktijkvoorlerenengedrag.nl.

Wat is faalangst?

Er bestaan verschillen in de mate waarin en hoe vaak je faalangst ondervindt. Bovendien verschilt de uitwerking per persoon die faalangst heeft. Als je door je angst onder je kunnen presteert spreek je van faalangst. In de literatuur zijn er verschillende benaderingen. Bijvoorbeeld positieve faalangst (de angst werkt stimulerend, je blijft goed functioneren) tegenover negatieve faalangst (hier werkt de angst verlammend, je presteert onder je kunnen). Of het verschil tussen actief faalangstigen (werken hard, nemen geen afstand van het werk en komen niet aan ontspanning toe) en passief faalangstigen (deze stoppen met werken, omdat ze niet geloven dat ze een goed resultaat zullen behalen).

Wat zijn de 4 kenmerken van faalangst?

Dit zijn onder andere,

Wat betekent het om faalangst te hebben?

Wat kun je aan de lichamelijke gevolgen van faalangst doen?

Er is een relatie tussen wat je denkt en wat je voelt. Gedachten roepen gevoelens op, gevoelens versterken je gedachten. Het is belangrijk om, als de faalangst de kop opsteekt, na te gaan wat er in je lichaam gebeurt en waar je de spanning precies voelt. Als je deze spanningen punten geeft, kun je in de gaten houden of de spanning afneemt bij het doen van ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen geven het lichaam rust. Deze rust kun je gebruiken bij die belangrijke toets! De eerste stap naar ontspanning is het beheersen van je ademhaling (zitten met aandacht voor je lijf, buikademhaling, vuurademhaling). De tweede stap is spierontspanning (het achtereenvolgens aanspannen en ontspannen van verschillende spiergroepen).

Welk gedrag vertoont een kind met faalangst?

Een kind dat bang is om te falen kan onderpresteren, moeilijkheden vermijden, nieuwe leerstof uit de weg gaan, lichamelijke klachten krijgen, niet meer naar school willen.

Overigens wil dit niet zeggen dat ieder kind, dat dit soort gedrag vertoont, faalangst heeft. Er kunnen andere problemen aan dit gedrag ten grondslag liggen.

Geef elkaar 20 seconden een knuffel!

Wat kun je aan faalangst doen?

Faalangst is een gevoel, een manier waarop je op een taak reageert, hangt af van de manier waarop je er tegenaan kijkt.

Heeft u behoefte aan meer informatie, wilt u graag kennismaken of heeft u een vraag? Neem vrijblijvend contact met mij op, we schatten in of uw behoefte/hulpvraag aansluit bij ons aanbod.

Hartelijke groet,

José

T: 06-57347660

E: info@O2forkids.nl

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation