< back

Jongleren met talenten

27 april 2018

In een mail van de directeur wordt de eerstvolgende staking van de leerkrachten van de basisschool waar onze jongste naartoe gaat gemeld. Een alternatief om uw zoon/dochter op te vangen wordt aangeboden. Ik rooster die dag zelf vrij in mijn agenda.

 

Zo wordt vandaag de dag het spel gespeeld. Leerkrachten die op de bres moeten om hun belangen zelf te behartigen. Wij zijn samen verantwoordelijk voor onze kinderen in de klas. Om iedere leerkracht te inspireren wil O2 for Kids hier bij overtuiging zich graag inzetten met het volgende verhaal,

 

 

‘Dat iedere leerkracht het verschil kan maken’
(waar juf staat kan ook meester gelezen worden)

 

“De juf die zich afvraagt: wat heeft dit kind nodig?, stelt zich ook de vraag: wat heeft deze ouder nodig?
Deze juf gaat voortdurend op zoek naar oplossingen bij zichzelf. Zij maakt daarover afspraken met kind en ouder, en legt zich niet neer bij het label dat er is geplakt.
Zij haalt haar gelijk niet en is niet uit het veld geslagen door externe omstandigheden, maar zoekt gedreven door.
Zij durft van gebaande paden af te wijken, omdat ze weet dat dit kind niet tot zijn recht komt bij het gebaande pad.
Zij laat zich niet afleiden door inspectie of directeur, maar weet waar zij over praat.
Zij wacht niet af, maar neemt het initiatief om met de ouder, de deskundige bij uitstek, te praten, te praten over het beste voor dit kind in deze situatie.
Deze juf maakt zich vrij van dagelijkse beslommeringen, en haalt het beste uit het kind naar boven.
Zij weet dat het gemakkelijk is om ‘van de geliefde te houden’, maar dat het haar taak is om ‘van de ongeliefde te houden’. Het kind, de ouders.
Zij weet wat het is om ‘eerst te begrijpen’ en dan pas ‘begrepen te worden’.
Deze juf heeft een prachtvak, want zij bereikt grote hoogtes.
Over deze juf wordt jaren later nog gesproken als: zij heeft mij gevormd. Zij heeft mijn ogen doen openen, zij was er voor mij.
Deze juf moet, zolang zij niet wordt omringd met gelijkgestemde collega’s, snoeihard werken om de pleisters te plakken, het vertrouwen te herstellen van kind en ouder.
Iedere ouder weet van zijn eigen jeugd en van zijn kind, welke juf hier wordt bedoeld.
Ze zijn er, en ze mogen worden geëerd.
Ze zijn ‘het zout der aarde’.
– Jeroen Goes –

 

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation