< back

De 3-minuten ademruimte oefening biedt ander perspectief!

12 augustus 2019

Draakje is boos

Mag ik u meenemen in het volgende verhaal:

“Wanneer Draakje op de rode mat gaat staan gebeurt het… Hij wilt vuur spugen, slaat met zijn staart en stampt hij met zijn voeten.  Hij ziet een grote vuursteen, even groot als hemzelf. Met alles in hem blaast hij vuur en wordt de steen witheet. Ha! Dan voelt hij zijn voeten, ze staan op een zacht iets. Hij kijkt naar beneden, het is een zachte, rode mat. Hij denkt, “ik ben een sterke draak”. Ik weet het, kan het en doe het! Hij voelt dat hij bang is om zijn opdracht verkeerd uit te voeren die hij van zijn leermeester kreeg. De gedachte dat hij deze opdracht niet binnen de tijd af krijgt zorgt voor paniek in zijn hoofd. Maar doordat hij diep inademde toen hij vuur spuwde, hij zich concentreerde op de steen, maakte dat hij zijn ogen opende. Hij keek om zich heen, bleef stilstaan, luisterde naar de andere dierengeluiden om zich heen en voelde de wind zijn vleugels licht optillen. Hij maakt de opdracht af en gaat terug naar zijn leermeester. Hij heeft iets nieuws gedaan! Hij heeft geluisterd naar wat hij nodig had. Dat geeft hem kracht en de tijd om de opdracht tot een goed einde te brengen. De leermeester is trots op hem en geeft hem de rest van die dag vrij om lekker te spelen. Wat zijn opdracht was? Hij moest de hele dag stilzitten en luisteren naar de mieren, een druk bezig volkje”.

Wat kun je doen als ouder als je kind boos is?

Kun jij als ouder afstand nemen wanneer jouw kind zich zo gefrustreerd of boos uit? Hoe blijf je dan als ouder stevig op twee voeten staan op zo’n moment? En luister je EN naar je naar je eigen behoeften EN naar de behoefte van jouw kind? Kun je je jouw kind de ruimte geven om zichzelf te uiten? Of heeft u uw mening over de woedeaanvallen van uw kind al klaar?

Om een woedeaanval te laten uitrazen hoef je ‘m alleen maar samen uit te zitten. Als je als ouders emotioneel beschikbaar kunt blijven, zelfs al weiger je toe te geven, dan kan jouw kind leren om zijn gevoel te begrenzen en te accepteren. En dat het tijdens die donkere momenten niet alleen wordt gelaten. Als ouders wordt je meestal zo opgeslorpt door de uitbarsting dat je de aanloop ernaartoe mist. Zit er een bepaald patroon in de woedeaanvallen van uw kind, kunt u deze ontdekken? Om daar achter te komen hoeft u alleen maar eerst een band met uw kind te creëren.

Wat u daarbij kan helpen is de volgende oefening:

De 3-minuten ademruimte oefening 

Het kan helpen om van tevoren je eigen “alarmbel” te duiden zodat je hem al voor het piekmoment in kunt zetten!

Stap 1. Aandacht voor jouw ervaring van dit moment. In de eerste stap van de ademruimte breng je jouw aandacht naar je ervaring van dit moment. Je verzamelt als het ware alle elementen van jouw ervaring van dat moment. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen: “Wat is mijn ervaring op dit moment? Welke gedachten zijn er op dit moment? Hoe voelt het voor mij op dit moment? Voelt het aangenaam, onaangenaam of neutraal? Zijn er op dit moment specifieke gevoelens of emoties die ik in mijzelf kan opmerken? Hoe voelt mijn lichaam op dit moment? Welke lichamelijke sensaties kan ik opmerken?” Je hoeft niets te doen of te veranderen aan de ervaringen die je opmerkt. Neem ze alleen waar en erken dat ze er zijn, zelfs als ze onaangenaam of ongewenst zijn.

Stap 2. Aandacht voor de ademhaling Vervolgens kun je jouw ervaring zoals je die hebt opgemerkt in de eerste stap van de ademruimte laten voor wat het is en richt je je volledige aandacht op een vriendelijke manier op de adembeweging. Je kunt iedere inademing en uitademing volgen en je bewust zijn van de beweging van de adem. Misschien dat je in deze fase nogmaals teruggetrokken wordt met je aandacht naar (elementen van) jouw ervaring die je in de eerste stap van deze oefening ruimte hebt gegeven. Als je dit opmerkt, kun je de adembeweging opnieuw als anker gebruiken om je aandacht terug te brengen.

Stap 3. Uitbreiden van jouw aandacht Breid in de laatste stap van de ademruimte jouw aandacht uit van de ademhaling naar het voelen en ervaren van het lichaam als geheel, naar jouw houding en je gezichtsexpressie. Je kunt vervolgens je ogen weer openen.

Heeft u vragen, neemt u dan contact op met O2 for kids, t. 06-57347660 of mail naar info@O2forkids.nl

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation