< back

Mijn oplossing is de beste!

10 juli 2019

Hoe fiets of loop jij meestal naar school? Ik denk dat je de weg goed kent en dat je eigenlijk meestal de route loopt of fietst zonder erbij na te denken. Als je bepaalde dingen heel vaak doet, dan gaan ze vanzelf. Denk maar aan lopen, praten, ademen, fietsen en aan alles wat jij tot nu toe geleerd hebt. Zwemmen…

Maar wat gebeurt er als je op een dag moet omlopen of omfietsen omdat de weg is opengebroken? Dan zoek je een andere route om naar school te komen. Meestal duurt dat maar heel kort. Terwijl je die nieuwe route gaat, let je veel beter op want op die nieuwe route kom je andere dingen tegen, dat is meestal zo. Als je de route dan goed hebt afgelegd en je bent op school aangekomen, dan ken je nu dus twee manieren om naar school te komen.

 

De manier waarop mensen een probleem oplossen of een vaardigheid leren wordt een strategie genoemd. Dat woord heb je vast wel eens gehoord. Bij heel veel spelletjes is het verstandig om een goede strategie te hebben om te kunnen winnen. Denk maar eens aan Stratego, Monopoly, Risk, Schaken en Dammen. Het betekent dat je van tevoren bedenkt, wat je gaat doen om te winnen; je gaat eigenlijk de stapjes van te voren uitdenken. Hoe beter je dat kunt en doet, hoe groter de kans is om te winnen! Misschien moet je daar voor hulp voor vragen om dat te kunnen en voor elkaar te krijgen wat je graag wilt, voor veel mensen is dat lastig omdat ze bang zijn. Als je zomaar wat doet en je dus geen hulp vraagt – heb je eigenlijk geen strategie – en kun je daardoor gemakkelijk verliezen. Ik zal een voorbeeld geven:

“Je loopt langs een speelgoedwinkel en je ziet nog 1 computerspel liggen dat je echt heel graag wilt hebben. Gelukkig heb je geld genoeg en kun je dit spel kopen, je hebt het er ook al met je vader of moeder over gehad en het mocht, alles zit mee. Je gaat de winkel in en vraagt: “Mevrouw, ik wil heel graag dat computerspel kopen. Ik ga nu naar huis om mijn geld te halen. Wilt u het spel zolang voor mij apart houden?” Je gaat naar huis en vertelt je moeder wat je gaat doen. Je drinkt een gezellig kopje thee, pakt je geld en gaat terug naar de winkel. Daar aangekomen vraag je aan de verkoopster of je nu het spel mag hebben. En apetrots loop je naar huis!” Nu heb je een strategie gebruikt, zodat je voor elkaar krijgt wat je graag wilt.”

En weet je waarvoor het zo belangrijk is om je eigen strategie goed te kennen? Je kunt dan veel gemakkelijker opsporen waar iets goed gaat of juist mis loopt. En als het dan ergens misgaat, dan kun je op die plek een andere route of strategie kiezen, zodat het wel zal lukken! Lees het volgende voorbeeld nog als laatste dan begrijp je wat ik bedoel,

“Je loopt langs een speelgoedwinkel en je ziet nog 1 computerspel liggen dat je echt heel graag wilt hebben. Gelukkig heb je geld genoeg en kun je dit spel kopen, je hebt het er ook al met je vader of moeder over gehad en het mocht, alles zit mee. Je gaat naar huis en vertelt je moeder wat je gaat doen. Je drinkt een gezellig kopje thee, pakt je geld en gaat terug naar de winkel. Daar aangekomen, blijkt dat het spel al verkocht is aan iemand anders. Zo, wat baal je dan!”

 

Soms lijkt het of je een probleem maar op 1 manier kunt oplossen en als die manier weinig helpt, dan kun je in paniek raken: hoe kan ik dat nou het beste doen? Daar kan ik je bij O2 for Kids bij helpen, samen leren we voor jouw probleem een aantal oplossingen te vinden en vaardigheden te leren, zodat je ieder probleem goed kunt oplossen. En het mooie is: meestal is jouw probleem niet alleen jouw probleem maar ook dat van bijvoorbeeld je ouders en broer/zus, als je dan verschillende oplossingen gevonden hebt die het beste bij jou passen zullen zij dat als eerste merken. Jij kiest welke oplossing het beste bij jou past: dat wordt dan jouw oplossing! Je hebt dan een vaardigheid geleerd, je bent geniaal.

 

“Probleem: je weet nu nog niet hoe iets moet, dat kun je leren” (bron:Draakje, elke dag te vinden bij O2forKids)

 

 

 

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation