< back

Opvoeden doe je samen!

1 juni 2016

Opvoeden doe je samen, het is een samenwerking tussen onder meer uzelf als ouder, de kinderopvang, de scholen, sportverenigingen en de naaste omgeving waar u woont. “It takes a village to raise a child”, u hoeft het niet alleen te doen. Met steun van een sociaal netwerk wordt opvoeden leuk en lichter

 

Mag ik u uitnodigen om eens achterover te gaan zitten en te kijken naar wat u allemaal al zelf in uw ouder-toolbox hebt?

 

Oefening: KEN-schema “Ontdek en omarm de verborgen kanten in jezelf”

 

Stap 1: Van niet kennen naar kennen

Hoe zit het met de verborgen kanten in jezelf? Misschien dat je eerste reactie op die vraag is: “Die bestaan niet!” Dan is het belangrijk om na te gaan wat je niet van jezelf zou willen ontdekken (ervan uitgaande dat er misschien toch verborgen kanten in het diepst van je ziel te vinden zijn). Want stel je voor …. Je hebt heftige wraakgevoelens naar je kind, je wenst wel eens dat je geen partner, geen kinderen had? Zou het kunnen zijn dat je heel menselijk bent? En wat betekent dat voor je zelfbeeld? Hoe voel jij je dan?

 

Stap 2: Ontkennen

Doen alsof het niet zo is, is een heel menselijke eigenschap. Maar nu weet je meer. Niet kennen wordt ontkennen wanneer je denkt: “ik herken wel bij anderen kanten die zij verbergen en ontkennen, maar ik doe zo niet”.

 

Stap 3: Verkennen

Onderzoek de volgende vragen: Welk gedrag, welke gedachten of welk gevoel heb je wel eens waar jij jezelf veroordeelt? Wat hoor je wel eens over jezelf van anderen ( je kind bijvoorbeeld) waarvan je steeds hebt gedacht, dat is onzin, zo ben ik niet? En tracht je eens voor te stellen (gewoon als onderzoekje) dat wat je kind zegt, ergens een kern van waarheid bevat.

 

Stap 4: Herkennen bij jezelf en anderen

Durf jij de gedachte toe te laten dat het (net als bij alle andere mensen) voorkomt dat jij moeite hebt met zogenaamde slechte eigenschappen? En dat je bijvoorbeeld niet-respectvolle gedragingen ontdekt van jezelf? De belangrijkste stap om tot verandering te komen is genomen. Kinderen hebben recht op respect en hun eigen veranderingstempo. Jij ook!

 

Stap 5: Erkennen

Durf jezelf te erkennen: “Dat doe ik!” Herken je nu ook de weggedrukte gevoelens die de aanleiding zijn om erover te zwijgen? Ervaar je schaamte, angst of schuldgevoel nu je weet dat je zo iemand bent die af en toe zijn kind beroerd behandelt? Gevoelens zijn in de binnenwereld voelbaar en kunnen daar een ondergronds leven gaan leiden. Wanneer die gevoelens niet erkend worden, kunnen ze met je op de loop gaan. Je raakt verstrikt in gedrag dat je helemaal niet wilt hebben.

 

Stap 6: Bekennen naar de buitenwereld

Voor kindertherapeuten is het heel gewoon om met collega’s over allerlei gevoelens, ervaringen en tekortkomingen te praten. Dat is noodzakelijk om onbewuste gedragingen buiten de therapie te kunnen houden. Hoe zou het zijn wanneer jij als ouder leert om dat ook te doen? Je proces van verandering hoeft niet in het geniep plaats te vinden. Deel je gevoelens met je partner. Met je kind. Een belangrijke stap in de ontwikkeling is het doorbreken van het taboe van het zwijgen. Kun jij thuis zo’n respectvolle sfeer creëren? Het kan een enorme opluchting voor je zijn om over die moeilijke gevoelens en de oordelen over jezelf (en anderen) te praten. Je hoeft je er dan niet meer alleen mee te voelen. Bevrijdend om er met een vriend(in) over te kunnen praten zonder oordeel en erom te kunnen lachen: iedereen heeft immers last van momenten waarop het niet lukt om respectvol te zijn!

 

Stap 7: Aanvaarden en accepteren

Hier gaat het om aanvaarden van je eigen identiteit: “Ik ben iemand, die bepaalde gevoelens, gedachten en gedragingen heeft. En er moeite mee heeft om die in de openbaarheid te brengen. Zo zit ik op dit moment in elkaar. Ik kan en wil het niet meer ontkennen. Ieder mens heeft het, ik ook. Daarom heb ik de verantwoordelijkheid om er iets mee te doen, zodat ik niet zomaar wat doe zonder te weten waarom”.

 

Stap 8: ViVoWiDo (samentrekking van: vinden-voelen-willen-doen): weten wat je wilt en doen wat nodig is

En nu verder de diepte in. Lees deze vragen eens door en beantwoord ze zo oprecht mogelijk.

Vinden: Wat  vind ik van mijn gedrag/ gevoel?

Voelen: Hoe voel ik me daarbij?

Willen: Wat wil ik precies?

Doen: Ik ga het niet in de toekomst anders doen. Nee, ik doe het nu!

 

Stap 9: Parkeren (even opzij zetten om er later aandacht aan te geven). Ontladen (uiting geven aan gevoelens en gedachten) en benutten van de eigen bewuste ervaringen

Het volgen en uitvoeren van dit stappenplan maakt je nog niet tot een heilige. Soms laaien de oude gevoelens en gedachten weer op, met als gevolg het oude gedrag. HELP jezelf door je op een ontspannen en vrolijke manier te laten attenderen (door je partner, vriend(in) op dit gedrag – schakel je netwerk in! Laat anderen jou mogen helpen met bewustwording. Bewustwording leidt naar autonomie en vrijheid. Ben je in staat om de nieuwe mogelijkheden en vaardigheden in te zetten wanneer je dat wilt? Kun je de gevoelens, gedachten en neigingen die je hebt even opzijzetten en zelf oproepen wanneer je dat wilt?

 

Stap 10: Zijn en genieten – in evenwicht met de wereld

Dit is de dimensie waarin je niet meer handelt volgens ideeën en methoden of stappenplannen, maar vanuit een waarachtig zijn. Wanneer je deze laatste stap zet, heb je rust en evenwicht in jezelf gevonden. Zonder oordeel over jezelf.

 

 

Kan ik een bijdrage doen aan uw uitdaging om die ouder te worden die u wilt en kunt zijn? En bijvoorbeeld in het kader van de week van de opvoeding met het thema “Opvoeden is samenspel” om stap 6 in uw naaste omgeving in de praktijk te brengen? Dan doe ik dat graag! Neem gerust contact op, t: 06-57347660 of e: info@O2forkids.nl

 

 

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation