< back

Vooruitziend, organiseren, verzamelen, samenwerking

17 juli 2018

In ons leven worden we meestal voortgedreven door 2 impulsen:

Met de vakantie voor de deur, de voorbereidingen voor vertrek komt er automatisch stress om de hoek kijken. Om hierop te anticiperen kom je met een vooruitziende blik, jouw organisatietalent, een begin maken met het verzamelen van de vakantiespullen en binnen jouw gezin afspreken wie wat doet of te wel samenwerken al een heel eind! Dat kan eraan bijdragen hoe vervelend ook dat jij een zo goed als stress-vrije vakantie tegemoet gaat. Dat je gefocust blijft op jouw doel, een ontspannen en fijne vakantie. Maar zoals zo vaak kun je niet alles voorzien, je kunt nog zo alles organiseren, verzamelen en samenwerken. Als je goed en wel op de vakantiebestemming bent is dat het startsein om de stress los te laten.

 

Hoe kun je omgaan met stress, vakantiestress? Moeilijke en onaangename ervaringen en stress horen erbij en heeft een grote invloed op onszelf, daarmee ook op je kind. Globaal gezien zijn er twee manieren van reageren op stress: vergroten en verkleinen.

 

Bij vergroten laat je de stress toe, vaak heb je niet meer in de gaten wat de stress is die bij de eerste aanleiding hoort en welke stress door onze eigen reactie veroorzaakt werd. Na een lange autoreis en op de bank zitten piekeren, knallende muziek uit de boxen en gedachten als “dit wordt de eerste keer dat we op deze camping komen, is dit wel een leuke plek?”, “waarom doen de kinderen zo naar tegen elkaar op de achterbank?”, zorgt ervoor dat jouw ruimte letterlijk en figuurlijk beperkt is. Bij vergroten is er dus de stress van de aanleiding maar deze wordt aangevuld met stress die ontstaat als reactie op de aanleiding.

 

Bij verkleinen laat je de stress niet echt toe. Je voelt het niet doordat je het ontkent, het weg glimlacht wat maakt dat je niet voelt dat je geraakt bent. Voor de harmonie op de achterbank geef je nog maar een keertje een snoepje om je kinderen te sussen. Dat is in het begin een prettige oplossing door stress te minimaliseren. Maar ook hier is het goed om stil te staan bij de gevolgen van het automatische patroon van verkleinen. Als je veel “verkleint” en je je dus weinig geraakt voelt en toont, kan er een zeker afstand ontstaan ten opzichte van je naasten. Jouw gevoel en het feit dat je geraakt kunt worden in jouw gevoel is een belangrijk onderdeel van de communicatie en een uiting van verbondenheid. Belangrijk hierbij is om je wel te realiseren dat zowel het verkleinen als het vergroten automatische patronen zijn. Je neemt geen bewust besluit om te vergroten of te verkleinen. Dit lijkt vanzelf te gebeuren.

 

Om je voor te bereiden en wat meer zuurstof te geven bij die momenten wanneer de stress af- en/of toeneemt het handvat van “de twee pijlen”:

 

De twee pijlen

 

Als we stress ervaren, zijn we vaak van slag. We maken ons er zorgen over of we zijn boos of angstig. Eigenlijk ervaren we dan twee soorten stress; een eerste stress en een tweede, reactieve stress.

 

Vanuit het boeddhisme wordt hierbij de analogie van twee pijlen gebruikt. Het is alsof een persoon die stress ervaart doorboord wordt door een pijl en onmiddellijk daarna door een tweede pijl. We ervaren de stress van beide pijlen. Als we geraakt worden door de stress (de eerste pijl), treedt er vaak een reactie op van weerstand en aversie. Deze reactie kan een eigen leven gaan leiden in onze gedachten en gevoelens. We proberen bijvoorbeeld de stress te vermijden door het niet te voelen (ons af te sluiten), door afleiding te zoeken of we voelen ons overweldigd door onze situatie of het emotionele gevoel dat stress oproept. Dit geheel aan reacties creëert de tweede pijl, die soms nog stressvoller aanvoelt dan de eerste pijl. De eerste pijl is meestal niet te vermijden. Om je voor de tweede pijl te beschermen is er de 3-minuten ademruimte coping oefening, die je op de site van O2 for Kids kunt vinden. 

 

Een fijne zomer en een zonnige groet!

Jose

© 2013 O2 for Kids - This is a MANUS creation